fredag 30 januari 2009

Lämna bort dem, bara

Jag rekommenderar semester. Packa väskan och lämna din förälskelse hemma i ett par månader. Jag skulle säga att den skräck som många hyser för att skiljas åt innan relationen hunnit ta form, är överdriven. Jag menar, under den där första perioden känns det som att allt är så skört och att minsta felaktiga uppförande kan sabba hela grejen. Men jag tror att det mest har att göra med att förväntningarna pressas upp till skyhöga nivåer. Att lämna damppojken hemma när jag och Frugan drog till skogs gav oss ett andrum tror jag. Vi kunde tänka på varann i lugn och ro, se fram emot det som komma skall, och lära känna varann sakta men säkert via mail. En halvtimme efter min hemkomst stod han där utanför dörren och log. Och nu känns detta som den mest naturliga sak i världen.

Självklart krävs det att båda två är ganska säkra på att man vill testa och se vad de spirande känslorna kan komma att leda till när man kommer hem igen. Problemet med relationer som tar slut under den initiala fasen är kanske oftast att man inte var helt övertygad om att det skulle kunna fungera på riktigt. Och kanske är det åldern också. Både jag och damppojken har ju hunnit komma fram till vad vi tycker är viktigt i en relation, och vad vi letar efter i en person. När man väl tycker att man hittat det så är man jävligt nöjd. Och kan liksom kliva på med ganska raska steg, utan att nojja allt för mycket. Äntligen! (Peppar, peppar...)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, oj vad jag håller med dig.. Jag gör det! Men det är nåt spec med den pojken som fått mig att bli konstig.
Jag är så glad för din skull.. han verkar vara ett riktigt guldkorn. Vilket du förtjänar!!! Varje dag i veckan året om :)

Burgschki sa...

jag började mitt förhållande med sex år av distans..tror det bara var positivt. du har helt rätt.

VågaVaraVillebråd sa...

Sex år kanske är i överkant även för den mest tappra? Läste en grym kolumn under Namn och Nytt i DN igår som beskrev den där distansresan fantastiskt - och hur lätt det är att även kliva över gränsen till dödstystnad. Jag har testat det också, och det rekommenderas INTE.