fredag 14 november 2008

Öppna landskap och söder om landsvägen

Naturligtvis regnar det i mitt älskade Skåne. Och jag förvånas över att jag skrev mitt älskade Skåne. Var kommer denna lokalpatriotism ifrån? Sedan jag flyttade till Stockholm är den omutlig och högljudd. Jag börjar om.

Naturligtvis regnar det i Skåne. Nattåget, som inte var någon hit eftersom tre tanter envisades med att gå upp för att kissa flera gånger under natten och för att det var så jävla kallt i sängen längt upp under kupétaket, tuffade in på perrongen i duggregn. Duggregnet fick upp farten är och är nu ett ihärdigt, klassiskt skånskt pissregn. Jag sitter i mammas kök med en hund på fötterna och en annan brevid mig, jag hör familjen pyssla på ovanvåningen och regnet trumma mot rutorna. Kaffet är svart och starkt. Jag andas ut, hela vägen.

I eftermiddag tar jag tåget till Ystad och ska tillbringa helgen hos min vän Hermès, på hennes föräldrars lantställe på Österlen, med flickor, förtroenden och bag-in-box. Det betyder att halva november har gått. Och det innebär i sin tur att det bara är tre veckor kvar tills jag och Frun åker på vår sexveckors odyssé genom Centralamerika. Tanken på drinkar i urholkade ananasar och fötterna i sandaler medan blicken vandrar över piel canela och möter mörka, glittriga ögon känns ganska lockande en gråregnig fredag som denna.

5 kommentarer:

Anonym sa...

I Stockholm pissregnar det också. Jag har tre tröjor och raggsockor på mig men fryser ändå. Skulle gärna haft en hund på mina fötter. Men längar mest efter sandaler och drinkar i urholkade ananasar och bara vara.
Hälsa Hermès och ha en härlig helg.

Anonym sa...

Undrar om det va ordet "pissregnar" som helt seriöst fick mig att först läsa "tre blöjor" i lovelyns inlägg..
Nåja, i Uppsala pissregnar det också. Nyss hemkommen sitter jag blöt ända in på det höstbleka skinnet och ska läsa på om sjukdomar som orsakar snuva, nästäppa och feber...
Brast trots allt ut i ett solskensskratt när jag kom hem, slog på datorn och såg att bakgrundsbilden var ändrad till ett kärt foto och att det mitt på skrivbordet låg en winampfil; "My best friend" av Hello Saferide med den högfrekventa meningen "Damn, wish I was a lesbian..." Nyligen konstaterade vi att bisexualitet inte skulle vara fel alls. Jag skulle råstöta på flera utav mina nära väninnor. Inklusive dig.

Maggie Westrum sa...

Halsa mams och tussar fran mig. Har pissregnar det inte - har brinner det. Ha en fin helg.

Ovanliga vantar sa...

I Tela Honduras finns de supergott bushvin, på den tiden ja gillade att bli full. I Livingstone Guatemala e de mysitt men moskitosen kommer förstöra alla glädje. Finns en skön kanottur mellan typ Flores (Guatemala) å Palenque (Mexico) om ni ändå e uppe å röjer i Tikal (Mysia ruiner)Guatemala. Mest ragg får ni nog i Limon Costa rica bland surfarna. Hur mycke värt e de att bli raggad på av nån man inte gillar? lite smikrande en stund men sen då?

VågaVaraVillebråd sa...

Surfarna i Limon i Costa Rica är så otroligt töntiga, så dit ska vi inte ens. Stället är ännu värre än surfarna. Usch. Bästa ragget får man efter en halva Flor de Caña när man till publikens stora glädje visar sig vara grym på att dansa reggaetón och ännu grymmare på att sjunga Vicente Fernandez-rancheras, någonstans i norra Nica. Där är dessutom gröna ögon förvånande nog ganska vanligt, och det gör sig ännu bättre som kontast mot piel canela.