torsdag 18 september 2008

Basplagg fyller inte kärlekens garderob

Man ska fan inte nöja sig med mindre än en walk-in closet när man väljer garderob. Och då pratar jag kärlek.

För varför ska vi nöja oss med mindre i kärlek än i allt annat som vi tycker är viktigt? Här håller man på och ställer höga krav på sig själv, på sitt huvud och på sin kropp, på sin själ och på sitt hjärta. Man väljer bort vänner som inte ger tillbaka. Till och med familj som bevisat sig inte funka!

Och vi är många som en gång valt bort halvbra förhållanden för att vi vill ha det bättre än så. Men vips, några år senare och med betydligt fler samboskap och barnvagnar omkring oss, så är vi beredda att välja bort helt jävla kapitala grejer för att vara tillsammans med någon! Va fan!

Pojkvänner som inte vill ha sex. Pojkvänner som vill ha sex, och som tar det, fast inte vi riktigt vill. Pojkvänner som inte vill göra saker utanför en radie av 12 meter från TV-soffan. Pojkvänner som inte gillar våra vänner. Pojkvänner som är elaka som fan och sedan skyller det på oss. Pojkvänner som inte utmanar oss intellektuellt.

En garderob är ingen garderob utan basplagg. Användbart och funkar till det mesta. Och den innehåller kläder som man behöver. Men den är inget som du skulle nöja dig med hela livet, om den inte får innehålla dina älsklingsplagg också. Och så länge du bara har basplagg i garderoben kommer ditt shoppingsug aldrig att dämpas. Du kommer alltid att minst fönstershoppa. Och undra hur det där plagget som du saknar i garderoben skulle se ut på.

Var och en vet vad den behöver för att vara lycklig. Och vad man kan avstå ifrån och ändå vara det. Det är vår förbannade skyldighet att leva som vi lär, och inte tulla på våra övertygelser.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fast å andra sidan tycker man aldrig att garderoben blir komplett. Man kanske tror att den är det med jämna mellanrum. Men det är alltid något som man upptäcker att man saknar.
Dessutom kan man ju, mitt i livet, få för sig att ändra klädstil. Från baggie och sneakers till dräkt och klackar till exempel. Jag tror mer på att man i olika perioder i livet behöver olika sorters kläder.
Men så är ju jag också en sån som tror på att rensa garderoben och kasta det som man inte vill ha.
Det jag tyckte var skitsnyggt på gymnasiet skulle jag aldrig i livet sätta på mig idag till exempel.

Anonym sa...

Och för övrigt tycker jag faktiskt att jag har betydligt högre krav på kvalité på plaggen i min garderob än jag hade för några år sedan.

VågaVaraVillebråd sa...

Men likväl skulle du aldrig köpa något som du inte gillar NU! Även om du vet att du gillar det för att det är säsongens mode.

Självklart behöver man olika saker i olika skeden i livet. Desstu viktigare då att man fortsätter att shoppa och sträva efter den perfekta garderoben och inte nöjer sig med plisserade vadlånga kjolar, för att det är troligt att man kommer att vara hyffsat nära en bra garderob rätt länge då.

Och är det inte så att det bästa alternativet, om man nu inte räknar med att gilla samma kläder hela livet, ändå är att köpa riktigt bra kvalité? Då kan man ju sälja dem till någon dyr second hand-butik när man tröttnar?

VågaVaraVillebråd sa...

och för övrigt tycker jag att du har typ den snyggaste garderoben jag vet!
Det är mer ett generellt problem för kvinnligheten, detta.

Anonym sa...

Efter att i helgen ha gjort en garderobsutrensning och sålt rubbet av gamla Zara+HM-fynd på bakluckeloppis så kan jag bara krasst konstatera att 'Quality remains long after price is forgotten' (citat YSL). Alltså kan det ibland vara värt att hålla fast vid de gamla klassikerna som en gång var ens favorit men just nu känns litet trång, ful eller fel. Ge den tid - om något år känns den helt rätt igen.

Förövrigt vill jag tillägga att livet är för kort för att inte ha roligt - rök och drink så länge du njuter av det. Det finns för många PC-människor i denna stad som lever sitt liv på Sats, äter GI, är smala och sunda men inte lyckliga. Helre lönnfet och lycklig än smal och choklad-lös!

Anonym sa...

aj, det här gjorde lite ont just nu. men jävlar i min lilla låda vad rätt du har, ibland är det bara jobbigt att inse det.

bagaren sa...

Ibland köper man ett plagg och tror att det kommer att bli plagget med stort "P". Men sedan visar det sig att det där plagget inte alls var så bra. Det sitter lite fel och färgen passar inte.

Å andra sidan kan man bli galet fäst vid plagg som egentligen inte är särskilt snygga, men som man bara älskar och vägrar göra sig av med.

VågaVaraVillebråd sa...

Herregud vilka modelejon ni verkar vara allihop, kära läsare! Nu förstår jag varför modebloggarna går så bra. Eller är det bara att få hittills tänkt på likheten mellan en sjal och en man?