fredag 1 augusti 2008

Munkavel på PC Jersild, tack!

Författaren PC Jersild kräver nu att skånska på TV dubbas eller textas. Och att skåningarna tränar bort sin dialekt.
– Det går faktiskt, säger han.

När jag flyttade till Stockholm för ett par månader sedan fick jag uppleva stockholmarnas fascination över skånskan som dialekt. Första lördagskvällen ute på stan härmade tio personer mig när jag pratade. Folk jag inte kände! Den sista stackaren som vågade öppna munnen och gny ut ett vokalspäckat och diftongdränkt läte och hävda att det var skånska, och att han älskade det, fick sig en rejäl avhyvling av mig, på klingande lundensiska (om jag får säga det själv). Folk jag jobbar ihop med svarar ibland i telefon med ett "Halleåou dääääRRR" när de ser mitt nummer på displayen, och sedan slår de förfärade ihop käftarna när de inser att de precis härmat mig. Jag skrattar oftast åt dem.

PC Jersild verkar inte ha fattat hur stockholmarna älskar skånska. Kanske är det mat-Tina som orsakat hypen med sitt "smöööRRRR", mera smöööRRRR". Att dubba skånska på TV skulle ta en stor del av huvudstadsbornas livsgnista ifrån dem. Självmorden skulle kanske öka. Alkoholmissbruket gå upp. Helt fel tänkt, PC Jersild.

Inga kommentarer: