onsdag 1 oktober 2008

Spendera mera, eller krevera!

Krisen är här! Bankerna går under. Allt faller, kurser, räntor och krediter. En kompis polare är chef på banken Morgan Stanley i London och hans tips i galopperande finanskris är att ta ut alla pengar som man har på banken, sälja alla fonder och aktier och stoppa pengarna i madrassen eller köpa saker för dem. Det sistnämnda lät ju kul. Själv ska jag spendera min sista dollar i Centralamerika någon gång kring den 13 januari, tänkte jag. På rom eller cigarrer förmodligen. Eller på ett par vackra ögon. I madrassen lär de inte göra mycket nytta, mer än orsaka knölar. Och sedlar luktar inte gott. Att tänka sig det, plus sovfukt och kanske lite sexuella förbindelser på det - det blir inte bra!

Lammet är också väldigt insatt i internationella finansfrågor (oväntat, ja!) och han rekommenderar att man köper guld för pengarna. Jag älskar denna nya flärdfullhet, som verkar vara tätt besläktad med Börspanik, Aktiechock och Marknaden, tre nya bekantskaper som vägrar lämna min sida när jag hänger över tidningen till frukost. Vad kommer härnäst? Hur långt kommer det att gå? Är minkpälsen på väg tillbaka?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men om man nu inte vill fördjupa krisen borde man väl hålla för öronen och skrika när man hör nyheterna på radio , undvika alla dagstidningar och bara titta på dokusåpor på tv.
Då kan man andas lugnt och låta pengarna vara kvar på banken och behålla sina fonder.
För det vänder ju alltid uppåt igen och vad fan ska man med en minkpäls till när klimatet bara blir varmare och bättre?

Maggie Westrum sa...

Guld ar ingen dalig investering, priset bara stiger och ar hard-valuta igen. Vi haller i vart guld pa denna delen av Atlanten. Lammet har ratt - eller kanske ska han kallas guld-kalven. Bibliskt och syndigt pa samma gang?

VågaVaraVillebråd sa...

Men om banken där du har dina fonder går i konkurs spelar det ingen roll om det vänder uppåt igen, Lovelyn. Då är dina pengar puts väck, medan gulkedjorna hänger tunga runt min hals. Mohohohahahahaha!

Anonym sa...

Äh, bankerna kommer inte att konka så länge folk och företag och media håller sig lugna.